De komende 2 maanden schrijven wij blogs over onze doelgroep: innovatieve teams. We beschrijven 4 problemen waar innovatieve teams mee worstelen. 

  • Weerstand tegen je nieuwe idee
  • Het idee wordt niet uitgevoerd door problemen met status of hiërarchie in je organisatie, 
  • Het idee komt niet over omdat nieuwe ideeën hebben nieuwe woorden nodig maar die sluiten dan weer niet aan bij de huidige taal van de organisatie. 
  • Leidinggevende durven geen risico te nemen omdat bij een experiment of nieuw idee de uitkomst nog niet vaststaat, hoe inspireer je hen tot het nemen van een risico? 

 

Blog 1: Hoe ga je om met weerstand?

 

“En waarom zouden wij dat in hemelsnaam gaan doen?”
“Hebben we al eens geprobeerd, werkte niet.”
“Het gaat toch prima zo, waarom zouden we veranderen?”

De vraag die ik in deze blog probeer te beantwoorden: hoe ga je om met weerstand? 

Laten we om het makkelijk te maken eens kijken naar een voorbeeld.

Chantal werkt bij de politie en pitcht een idee voor een nieuwe opsporingsmethode. Zij wil dat de politie meegaat met de tijd en vooruit kijkt. Naar nieuwe digitale manieren van opsporing, naar cybercrime, naar milieuproblematiek. Maar ze stuit op die norse chef die er al 30 jaar zit: die krijgt z’n loon morgen ook wel. En ook volgende week, volgende maand, volgend jaar. Er is ook niet echt een ‘concurrerende politie’ met ook 65.000 werknemers waardoor ze wel moeten innoveren. Chantal zucht, want ze weet dat haar idee goed is en nodig. Maar omdat het een nieuw idee is stuit ze hoe dan ook op weerstand. 

 

Twee soorten weerstand

Je hebt twee soorten weerstand. Externe weerstand en interne weerstand. Ze hangen samen omdat externe weerstand ook intern van alles met je doet. Andersom ook: als jij tijdens een pitch interne weerstand hebt, bijvoorbeeld commentaar op jezelf (doe ik het wel goed?, ik kan dit niet, etc), dan zullen jij en je idee minder krachtig overkomen, waardoor je weer meer externe weerstand zal ervaren. Hoe ziet die externe weerstand eruit? Mensen gaan je idee blokken met een keiharde nee. Of mensen zeggen ja en luisteren naar je, maar vervolgens gebeurt er niks met je idee. Of ze geven redenen waarom dit idee niet gaat werken (‘hebben we al eens geprobeerd’). Maar waar is die weerstand op gebaseerd? Dat kan verschillende redenen hebben, zoals: 

  • angst voor verandering (wij mensen gebruiken vanuit onze natuur het liefst zo min mogelijk energie, verandering is nieuw gedrag en kost dus energie). 
  • het idee wordt opgevat als kritiek op de organisatie: “Doen we het dan niet goed?” 
  • Of op je leidinggevende: ‘shit wat een goed idee, waarom heb ik dat zelf niet bedacht? Doe ik het dan niet goed? Naja Marvin we gaan onszelf niet laten kennen, afschieten dat idee!’ Dus Marvin zegt: “Dank Chantal voor je idee, maar dat gaat bij ons niet werken.” 

 

Hoe reageer je op weerstand?

Er zijn uiteraard nog veel meer vormen van weerstand te bedenken, maar de vraag is hoe reageer je op de weerstand die je krijgt? Veel mensen reageren gelijk op de automatische piloot. Naar buiten of naar binnen. Als mensen naar buiten reageren op weerstand gaan ze de ander proberen te overtuigen. ‘Nou ik denk dat het wel een goed idee is.’ Als mensen reageren op weerstand door naar binnen te gaan denken ze ‘het was misschien ook niet zo’n goed idee’, of als ze het te persoonlijk nemen: ‘ik heb ook geen goede ideeen.’ Dit gebeurt vaak zonder dat mensen het door hebben. Voor ze het weten hebben ze al zo gereageerd. De situatie ‘overkomt’ hen, ze maken er geen bewuste keuze in.

Omgaan met storingen

Hoe kan je nou anders reageren? Allereerst heb je hiervoor keuzeruimte nodig in het moment van weerstand. In onze trainingen noemen we omgaan met externe weerstand, omgaan met storingen. Er gaat bijvoorbeeld een telefoon af, of er komt een onverwachte vraag. Wat doe je dan? Negeer je het? Dan moet elk publiekslid voor zichzelf bepalen hoeveel aandacht naar de storing gaat. Door het wel te benoemen, maak je de storing iets van jullie allemaal, een gedeelde ervaring. 

Laat je je door storing afleiden? Je uit balans brengen? Of geef je de storing de juiste mate van aandacht? Dit kan alleen als je jezelf een stilte gunt, keuzeruimte geeft. Dan heb je even tijd om waar te nemen wat er gebeurt. Wat de storing met jou doet. En kan je bedenken hoe je wilt reageren. Je hebt vaak best een idee hoe je goed kan reageren, zolang je jezelf hiervoor maar de tijd geeft, jezelf dus keuzeruimte geeft. En om goed om te kunnen gaan met die externe weerstand moet je ook goed waarnemen en luisteren wat een bepaalde storing met jou doet, want jij laat je er ook door afleiden en ervaart interne weerstand. 

Dus gun jezelf een stilte, gun jezelf keuzeruimte. Dan kan je kiezen hoe je reageert en ‘overkomt’ de situatie je niet. Als je weerstand ervaart reageer dan niet direct, maar laat een stilte vallen waarin je waarneemt wat de weerstand met jou doet en reageer dan. ‘Okee Marvin (ik respecteer je dienstjaren en het feit dat je al 40 paar schoenen hebt versleten), dank voor je feedback op deze nieuwe digitale opsporingsmethode, maar kan het dat jij met je 61 jaar en je Nokia 3310 misschien eventueel niet de juiste persoon bent om dit idee af te knallen? 

 

De weerstand zal niet direct verdwijnen, maar hoe jij erop reageert zal wel zorgen voor een ander verloop van het gesprek. En wie weet daarmee uiteindelijk ook voor een andere uitkomst. Zo dat na veel geduld en met een goede pitch die nieuwe opsporingsmethode toch ingezet gaat worden. 

Meer weten over innovatieve teams en hoe wij hen helpen hun ideeën beter over te brengen? Schrijf je in voor onze webinar van 19 mei 15.30-16.30 uur. Meer info volgt.